Chlapacze jako rozwiązanie dla samochodów ciężarowych
- Szczegóły
Wiele elementów wyposażenia pojazdu stworzono w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony innych jego uczestników. Jednymi z części pełniących taką funkcję są chlapacze samochodowe montowane w autach ciężarowych. Wykonane z elastycznej, lecz stosunkowo sztywnej gumy są one zakładane za kołami tylnej osi samochodu ciężarowego albo ciągnika siodłowego. Przekonajmy się, dlaczego są niezbędne i sprawdźmy, jakie przepisy regulują konieczność ich stosowania.
Kiedy samochód ciężarowy powinien być wyposażony w chlapacze?
Wszystkie elementy związane z obowiązkowym wyposażeniem pojazdu są szczegółowo wyliczone w obowiązujących przepisach. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia konieczne będzie stosowanie fartuchów przedłużających nazywanych potocznie chlapaczami, jeżeli dolna krawędź elementu osłaniającego tylne koła pojazdu tj. np. błotnik będzie znajdował się nad jezdnią na wysokości większej niż 1/4 odległości między nim a osią obrotu tylnego koła mierzoną w płaszczyźnie poziomej. Powinny one mieć szerokość odpowiadającą przynajmniej szerokości opon, a także być na tyle sztywne, by podczas jazdy pozostawały w pozycji, która ograniczy ochlapywanie pojazdów jadących z tyłu.
Co daje stosowanie chlapaczy w samochodach ciężarowych?
Montaż chlapaczy to przede wszystkim zmniejszenie ilości wody, która wyrzucana przez koła, może ograniczać widoczność i trafiać na reflektory lub szyby aut jadących z tyłu. Będą one również zabezpieczały w pewnym zakresie przed wyrzucanym spod kół żwirem i kamieniami, mogącymi uszkodzić lakier lub stłuc światła bądź szyby, co szczególnie istotne, gdy na tylnej osi korzysta się z kół bliźniaczych. Ich obecność jest także korzystna dla właściciela pojazdu, w którym je zamontowano, ponieważ ogranicza jego brudzenie się i chroni podzespoły znajdujące się w tylnej części auta przed wodą i błotem. Zmniejsza też prawdopodobieństwo zalegania w zakamarkach konstrukcji samochodu albo przyczepy błota pośniegowego, co redukuje ryzyko pojawienia się korozji.